10 August 2011

Marah ke? Tak payah la weyy

Assalamualaikum.


Bulan bulan puasa ni,kita kena bersabar. Tahan diri dari segi percakapan dan perbuatan. Kawal nafsu anda. Bukan sahaja bila pergi Bazar Ramadan tengok makanan yang menusuk jiwa raga melelehh ayak liur, tapi juga kenalah bersabar dari kemarahan juga. Kawan kawan nak tahu tak,

Siapa yang menahan marah, padahal ia boleh melepaskan kemarahannya, maka kelak pada hari kiamat, Allah akan memanggilnya di depan sekalian makhluk. Kemudian, disuruhnya memilih bidadari sekehendaknya." (HR. Abu Dawud - At-Tirmidzi)

Basically, tabiat manusia ni memang macam macam. Ada yang keras dan tenang, cepat dan lambat, bersih dan kotor, berhubungan erat dengan keteguhan dan kesabarannya berinteraksi dengan orang lain. Cuma, orang yang memiliki keteguhan iman akan menghadapi orang lain dengan sikap pemaaf, tenang,dan lapang dada.

Rasulullah saw. bersabda, "Memaki-maki orang muslim adalah fasik (dosa),dan memeranginya adalah kufur (keluar dari Islam)." (HR.Bukhari)

Menahan Kemarahan ialah tanda kematangan dalam membuat tindakan balas. Oleh itu Rasululah saw bersabda; maksudnya “Bukanlah kekuatan itu dengan kuat bertinju, sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu mengawal kemarahan ketika marah”

Ini bermaksud, kita menahan sabar dari marah adalah lebih kuat dari kita bertinju.
Jadi, kesimpulannya, contohilah peribadi Rasulullah S.A.W dalam menangani kemarahan ok ^__^

*Paling tak suka kalau ada orang marah orang lain depan khalayak ramai. Sangatlah memalukan. Ini hanya menimbulkan persepsi negatif orang lain terhadap orang itu sahaja.

Sekian, wassalam ^__^
GRACIAS

5 juri jemputan, 1 juri tetap (Comment here):

raingers said...

hehe,,betul tu..tinju tu mementkn je..anyway follow sini and salam ramadhan..comey ah blog ni :)

salwaismail said...

subhanallah. nice entry. :)

Dzarief Zuhdi said...

nice post.. suker2..
saya pun x suka marah2 .. buang masa ja.. lalala~~

Fasya said...

@raingersyupp. rupa2nya menahan marah lebih kuat dari bertinju dan yg seangkatan dgnnya :)

DaYaH JeLitA said...

comel jew muka budak atas tu marah..haha

 

100% Harta Benda dalam Blog ini adalah bukan SelenaGomez punya.